Обранці громади звертаються до Верховної Ради України

Обранці громади звертаються до Верховної Ради України


щодо забезпечення законодавчих змін, які дозволять створити додаткові джерела наповнення місцевих бюджетів
 
  • ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА НАПОВНЕННЯ БЮДЖЕТІВ ГРОМАД
Країна – провела реформу децентралізації та передала реальну владу й ресурси громадам. Тепер місцеве самоврядування має можливість вирішувати більшість проблем місцевого значення без втручання влади району, області, чи чиновників із Києва. 
 
Однак разом із великою відповідальністю, яка лягла на місцеву владу, так само виникає питання про належні фінансові повноваження місцевої влади. 
 
На старті реформи децентралізації у 2014 році сукупний обсяг власних доходів місцевих бюджетів становив близько 80 млрд грн, а за прогнозами у 2021 році він буде на рівні 350 млрд грн. За останні 8 років обсяги державної підтримки розвитку громад зросли з 500 млн грн до 21 млрд грн у 2021 році – майже у 40 разів. 
 
Стабільні власні надходження до бюджету дозволять громадам будувати довгострокові плани й реалізовувати масштабні проекти, а саме:
 
  • Гроші від приватизації
     
Йде робота над законопроектом (№4575), який передбачає спрямування 10% коштів від малої приватизації в бюджети громад. Документ уже ухвалений у першому читанні. 
 
Що стосується великої приватизації, то йде співпраця з Фондом держмайна над ідеєю впровадження місцевих інвестиційних радників. Відповідно, не лише голова громади зможе залучати інвесторів, а й відповідний спеціаліст. Таким чином навіть у маленьких громадах інвестиційні радники працюватимуть над наповненням бюджету.
 
Крім того, закликається керівництво громад активніше працювати з інвесторами під час продажу великих державних об’єктів. Громади можуть разом із Фондом держмайна відпрацювати інвестиційні умови, щоб вирішити певні свої проблеми – добудова школи, дороги, медзакладу тощо.
 
  • Справедливий розподіл ПДФО
     
Наразі в Україні підприємства сплачують податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) не за адресою виробничих потужностей, а в населений пункт, де зареєстровані. Таким чином, податки переважно йдуть у казну великих міст, а місцеві громади недоотримують значні кошти. Тобто, одна громада, на території якої розміщене виробництво, отримує збитки, у вигляді амортизації інфраструктури та екологічного забруднення, а інша, там де підприємство зареєстроване, лише вигоди. Це не справедливо й потребує врегулювання на законодавчому рівні. 
 
Пропонуємо змінити такий підхід і запровадити нову формулу сплати ПДФО.
 
  • Адміністрування податку на нерухомість

Ми працюємо над тим, щоб передати громадам адміністрування податку на нерухомість. У Верховній Раді вже зареєстровані відповідні пропозиції. 
При правильній реалізації це нововведення може дати колосальний поштовх розвитку громад. У більшості розвинених країн податок на нерухомість є важливою складовою надходжень як на місцевому рівні, так і в державі загалом. 
 
Адмініструвати податок на нерухомість на місцевому рівні значно простіше, бо саме ОТГ має всі дані про місцеву нерухомість, що підвищує ефективність оподаткування.
 
За даними Міністерства фінансів, уже зараз ті громади, які встановлюють ставки податку на нерухоме майно й адмініструють його, щороку збільшують надходження від нього на 17%. 
 
Після запровадження таких змін функція держави буде зводитися до контролю дотримання закону та забезпечення справедливого суду в разі потреби.
 
  • Прозоре адміністрування тютюнового акцизу 

депутати пропонують вдосконалити механізм зарахування акцизу на тютюнові вироби до бюджетів громад. 
 
Так, у нашому законопроекті №5719 пропонується зобов’язати Державну податкову службу щомісячно розраховувати частки для зарахування до відповідного місцевого бюджету акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів на основі даних реєстраторів розрахункових операцій. Також у документі пропонується зобов’язати Казначейство зарахувати акцизний податок із роздрібного продажу тютюнових виробів до відповідних місцевих бюджетів пропорційно до часток в автоматичному режимі.
 
Ми розраховуємо, що механізм зарахування тютюнового акцизного податку стане більш прозорим, тож зросте кількість надходжень до бюджетів громад.
 
Ми наполягаємо на тому, що вилучення з місцевих бюджетів акцизу на тютюнові вироби не буде, про що неодноразово заявляли політичні опоненти.
 
  • Ефективне адміністрування місцевих податків 
     
Наразі в Україні місцеві податки адмініструє Державна фіскальна служба. Вона не особливо зацікавлена в місцевих податках, бо для неї пріоритетом є ПДВ. Місцеві громади встановлюють ставки, але немає належного контролю за виконанням. 
 
Тому ми виступає з пропозицією передати адміністрування на місця, бо громади будуть зацікавлені у сплаті податків, а це збільшить надходження до місцевих бюджетів. Відповідно, зменшиться частка тих, хто працює нелегально. 
 
  • ВИСНОВКИ
Держава веде безпрецедентну політику щодо місцевого самоврядування – не просто передано громадам повноваження і ресурси, а постійно працюється над тим, щоб надходження до місцевих бюджетів зростали, а наші села й міста ставали по-справжньому заможними.
 
Переконані, що громади досягли того рівня розвитку, що можуть взяти на себе адміністрування місцевих податків, зокрема, податку на нерухомість. По суті, це гроші, які буквально «лежать під ногами», і які можуть стати ще одним джерелом наповнення місцевих бюджетів. 
 
Громадам потрібно більше ресурсів для виконання своїх повноважень. 
 
 
Прийнято на 12 сесії Ковельської міської ради

Читайте також:

23 вересня 2021
Ковель VS Covid
Станом на 21.10.2021 
Захворіли за добу: 89
Одужали за добу: 32
Кількість хворих  в стац. МТМО:  97
Фотогалерея
Служба зайнятості
Посилання на сайти